Menestyneimmät julkaisusi ensimmäiseksi, reaktiotarrat ja tarjouspyynnöt – Tässä ovat Instagram-uudistukset vuonna 2022
Instagram lisää erilaisia uusia ominaisuuksia lähes viikottain. Tässä artikkelissa selitämme auki kuluvan vuoden uudistukset ja kerromme, kuinka niitä käytetään!
Askeleen edellä kilpailijoitasi
Itse Instagramin toimitusjohtaja, Adam Mosseri, on kertonut Instagramin painottavan videomuotoisen sisällön näkyvyyttä – toisin sanoen videot ajavat nyt ja tulevaisuudessa kuvien ohi. Siksi suosittelemme asiakkaitamme panostamaan videomuotoiseen sisältöön viimeistään nyt!
Koska somealustojen välinen kilpailu on kovaa, Instagram pyrkii tarjoamaan käyttäjilleen parhaan käytettävyyden sekä luomaan uusia ominaisuuksia, joiden avulla jokainen sisältönikkari pystyy kehittämään ilmaisuaan sosiaalisessa mediassa.
Kaikki uudistukset eivät kuitenkaan tule kerralla jokaisen käyttäjän ulottuville, vaan niitä testataan ensin valituilla joukoilla. Siispä vinkki: kuten kerroimme jo aiemmassa blogikirjoituksessamme “Miten Instagramin algoritmi toimii?”, mitä enemmän käytät uusia ominaisuuksia, sitä nopeammin saat niitä myös käyttöösi. Hyppäämällä viimeisimmälle Insta-aallonharjalle pystyt saamaan paremman yhteyden asiakkaisiisi ja olet askeleen edellä kilpailijoitasi!
Tässä tulevat tilisi uudet suosikkityökalut!
Grid pinning – kiinnitä parhaat julkaisusi ensimmäiseksi
Instagram tarjoaa nyt käyttäjilleen mahdollisuutta liimata profiilinsa kärkeen kolme haluamaansa julkaisua. Näihin kannattaa valita profiilisi menestynein sisältö: annat yrityksestäsi menestyneen kuvan, saatat seuraajasi heti kiinni profiilisi sisällölliseen pihviin ja boostaat näkyvyyttäsi sitoutumisen lisääntyessä. Voit kiinnittää myös esimerkiksi esittelyvideon tiimistäsi tai jonkun muun yritystoimintaasi liittyvän julkaisun.
Kiinnittäminen onnistuu valittaessa haluamastasi julkaisusta kolme pistettä ja "kiinnitä julkaisu". Ensimmäiseksi kiinnittämäsi julkaisu näkyy ylärivin oikeassa ja viimeisin vasemmassa laidassa. Mikäli haluat vaihtaa kiinnitettyjä julkaisuja, muista ensin irrottaa joku vanhoista!
Kiinnitetty julkaisu näkyy profiilissa ensimmäisenä. Tunnistat kiinnitetyn julkaisun oikeassa yläkulmassa olevasta pienestä merkistä.
Merkitseminen jälkikäteen
Unohditko merkitä kaverisi Instagram-tarinaan? Ei hätää! Merkitseminen onnistuu nykyään vaivattomasti myös julkaisemisen jälkeen. Paina julkaistun tarinan oikeasta alakulmasta kolmea pistettä ja valitse “lisää mainintoja”. Näin säästyt poistamis- ja uudelleenjulkaisemisrumbalta, jos postasit liian nopeasti!
"Get quote", eli tarjouspyyntö
Kyllä! Asiakkaasi voivat lähettää sinulle suoran tarjouspyynnön Story*-julkaisujesi kautta. Tämä saattaa olla yritysmarkkinoinnin näkökulmasta kenties merkittävin uudistus Instagramin historiassa! Parikin hyvin tehtyä storya viikossa saattavat olla oiva keino tuottaa yrityksellesi lisämyyntiä.
Voit hyödyntää toimintoa myös profiilissasi: lisää tarjouspyyntölomake ja valmistaudu vastaamaan asiakkaidesi kyselyihin! Alla olevista kuvista näet, miten lomake liitetään.
Reaktiotarra
Storyjen toinen uusi ominaisuus, reaktiotarra, on helppo tapa lisätä tilisi ja seuraajiesi välistä vuorovaikutusta. Voit muuntaa minkä vain emojin reaktiotarraksi!
Mikä on sinun suosikkiemojisi? Lisää se seuraavaan Storyysi tehostamaan vuorovaikutusta!
Instagram Reels -työkalun uudistukset
Alkuvuodesta lähtien Reels-videoissa on ollut mahdollista lisätä sovelluksen sisäisiä ääniraitoja, automaattitekstittää omaa puhetta sekä jakaa videot suoraan Facebookiin. Automaattitekstittäminen parantaa merkittävästi sisältöjesi saavutettavuutta, joskin saamme vielä hetken odottaa sen käyttöönottoa suomen kielellä.
Embed Social kertoo artikkelissaan New Instagram Updates and Features for Marketers in 2022 viime kesäkuun aikana tulleista Instagram-uudistuksista. He listasivat Reels-videoiden kolme uutta äänentoistomahdollisuutta, joita mekin suosittelemme kokeilemaan!
– Säädä videosi äänenvoimakkuutta ja lisää selostus. Löydät nämä ominaisuudet painamalla nuottikuvaketta esikatselutilassa videon lataamisen jälkeen.
– Voit nyt myös tuoda videoosi tallentamasi ääniraidan. Pääset lisäämään mieleisesi ääniraidan esikatselutilassa työkalupakin ylimmästä.
– Tekstistä puheeksi: kirjoita haluamasi sanoma videoosi ja lisää hauska ääni lukemaan se puheeksi!
Instagram on julkaissut myös uusia AR-tehosteita (Artificial Reality, eli lisätyn todellisuuden tehosteita) Reelsien tekstityksille. Löydät ne kätevästi luomistilan alalaidassa olevasta tehostegalleriasta. Voit joko kuvata videon tehosteen kanssa tai lisätä sen kameran rullasta lataamaasi videoon.
Ala tekemään videosisältöä viimeistään nyt
Reelseihin tutustuminen kannattaa aloittaa katsomalla muiden tekemiä videoita ja tutkimalla trendaavaa sisältöä. Mikäli innostut kokeilemaan Reelsin tekemistä itse, voit aloittaa kuvaamalla esimerkiksi lyhyitä klippejä päivästäsi tai työtehtävistäsi, ja koostaa saamistasi otoksista videokollaasin. Voit hyödyntää videossasi sekä kuva- että videomuotoista sisältöä.
Mikäli käytät tiettyä ääniraitaa tai haluat varmistaa, että kuvaamasi klipit sopivat yhteen, Reelsin oma luomistila toimii tässä parhaiten! Toiminnon käyttäminen on helppoa, eikä kaikkea tarvitse kuvata yhteen putkeen, vaan voit tallentaa videosi luonnoksena ja jatkaa kuvaamista kun sinulle sopii.
Mitä Insta-uudistuksia voimme odottaa loppuvuodesta?
Osa loppuvuonna tulevista uudistuksista on jo päässyt kokeiltaviksi ensimmäisille testiryhmille ja hiljalleen vapautuvat käyttöön myös muille alustan käyttäjille. Mosseri kertoi äskettäin syötteeseen kaavaillusta uudesta 9:16-kuvasuhteesta, joka skaalaisi videojulkaisut koko näytölle. Sama kuvasuhde on jo käytössä Reelseissä sekä Storyissa. Tarkoituksena on parantaa sovelluksen käytettävyyttä sekä tuoda videosisällöille jälleen lisää näkyvyyttä.
Meta julkaisi viime kesäkuun lopussa artikkelin “Helping creators build a business now — and for the metaverse”, jossa yritys kertoi Instagramin ja Facebookin uusista käyttömukavuutta helpottavista uudistuksista. Yksi Instagramin merkittävimmistä uutuusominaisuuksista on Creator Marketplace. Sen tavoitteena on yhdistää yritykset ja sisällöntuottajat sekä tehdä sisällöntuottajan työstä vaivattomampaa.
Creator Marketplacen avulla sisällöntuottajat voivat ilmoittaa brändisisältönsä kiinnostuksen kohteet, löytää mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä brändien kanssa sekä hallita sovelluksen kautta yhteistyösopimuksiaan. Toiminnon kokeilu aloitetaan tulevien kuukausien aikana samalla kun Meta testaa Instagram-sovelluksen sisäisten maksujen toimintaa.
Sinun ei tarvitse hallita kaikkia uudistuksia kuitenkaan yksin! Mikäli someviidakko tuntuu liian villiltä, eivätkä omat työsi jätä sinulle tilaa Instagram-tilisi suunnitteluun ja ylläpitoon, me hoidamme ne mielellämme puolestasi! Täytä yhteydenottolomake, niin palaamme sinulle pikimmiten!