Miten Instagramin algoritmi toimii?
Tuntemattomat ovat Instagramin tiet. Monet meistä ovat huomanneet julkaisumenestyksen olleen toisinaan heikkoa ja tuntuu, että erityisesti yritystilit saavat kamppailla orgaanisen näkyvyyden kanssa niin Facebookissa kuin Insta-tileillään.
Yksi näkyvyyteen vaikuttavista tekijöistä on algoritmi. Tässä artikkelissa kerromme, mikä algoritmi on ja kuinka se toimii Instagramissa. Listasimme myös vinkkejä, joiden avulla pysyt algoritmin suosiossa!
Mikä algoritmi on?
Algoritmit perustuvat koneoppimiseen (Machine Learning), joka koostuu erilaisista algoritmiryhmistä ja -luokituksista. Meta kerää jatkuvasti dataa käyttäjistään: millaista sisältöä kulutat ja millaista et, kuinka toimit vuorovaikutuksessa muiden käyttäjien kanssa sekä paljon muuta. Sovellukset hyödyntävät tietoja syötteen, eli feedin, personointiin ja käyttökokemuksen muokkaamiseen.
Kuinka algoritmi toimii Instagramissa?
Algoritmi pyrkii tuomaan syötteeseesi ensisijaisesti sisältöä, josta se tietää sinun innostuvan, mutta ehdottaa sinulle julkaisuja myös kiinnostuksen kohteidesi laitamilta. Tällöin feediisi saattaa päätyä myös esimerkiksi yleisesti trendaavaa sisältöä.
Algoritmia ruokkivat tykkäykset, toistot, pitkät katselukerrat, viestit sekä vuorovaikutus toisten tilien kanssa. Instagramin algoritmi hyödyntää myös emoyhtiö Metan muiden alustojen tapahtumia, kuten Facebookia ja Whatsappia. Henkilökohtaiset mainoksesi sekä personoidut sisältösi saavat vaikutteita niissä kokemasi vuorovaikutuksen perusteella.
Näin pysyt Instagramin algoritmin suosiossa
Influencer Marketing Hub selittää Instagram-algoritmin toimintaa kattavasti artikkelissaan “How the Instagram Algorithm works in 2022”. Heidän mukaansa algoritmia ruokkivat parhaiten lyhyet Reels-videot, oikea postausaika, interaktiiviset Storyt, ahkera kommentointi sekä relevantit Hashtagit. Insta-menestys on siis monen tekijän summa, mutta onneksi palapeli on kuitenkin melko yksinkertainen!
Tässä myös meiltä neljä vinkkiä, joilla saat värvättyä Instagram-algoritmin puolellesi!
Tutki trendejä
Pengo Instagramin sekä muiden sosiaalisen median kanavien trendaavaa sisältöä! Hyödynnä sisällöntuotannossasi suosittuja ääniraitoja, filttereitä sekä mahdollisia uusia ominaisuuksia. Trendien elinkaari on tunnetusti melko lyhyt, joten niihin kannattaa hypätä heti mukaan näkyvyyden parantamiseksi sekä seuraajiesi sitouttamiseksi.
Instagram päivittää ominaisuuksiaan lähes viikottain. Suosittelemme seuraamaan Instagramin Creators-tiliä, minkä kautta saat tietää sovelluksen tuoreimmista uudistuksista ensimmäisenä!
Tiesitkö tätä? Kun hyödynnät aktiivisesti Instagramin ominaisuuksia, saat uusia ominaisuuksia käyttöösi ennen muita. Instagram palkitsee aktiivisia sisällöntuottajia antamalla heidän käyttöönsä kehitysvaiheessa olevia uusia toimintoja!
Monipuolisuus on uusi musta
Vuoden 2021 lopussa Meta kehitti Instagramin algoritmia suosimaan Reels-sisältöä. Reelsit ovat lyhyitä, enintään 3 minuuttia kestäviä videoita. Algoritmi suosii laadukkaita ja viihdyttäviä Reelsejä julkaisevia tilejä. Ennen kaikkea se rakastaa sitä, kun hyödynnät Reelseissä Instagramin omia työkaluja, kuten tekstityökalua, kameratehosteita ja filttereitä!
Toisaalta – vaikka Reels-videot ovat nyt suosiossa, älä kuitenkaan unohda muita tapoja julkaista Instagramiin! Monipuolinen sisältö, joka kolahtaa juuri sinun kohderyhmääsi, on avain hyvään julkaisunäkyvyyteen.
Hashtagit
Hashtagit eli avainsanat ovat tärkeitä signaaleja Instagramin algoritmille, sillä ne auttavat sitä ymmärtämään, mistä sisällössäsi on kyse. Tällä hetkellä Instagram suosii 3-5 hashtagia sisältäviä postauksia, mutta sallii jopa 30 avainsanan käytön.
Laterin artikkelin “Ultimate guide to using Instagram hashtags” mukaan hashtagit tulisi jaoitella kategorioihin: lokaatio (#Turku), brändi (#ViralMedia), toimiala (#AmmattiKokki), yhteisö (#BudjettiMatkailu) ja kuvaus (#Luonnonkosmetiikka). Suosittelemme käyttämään sekä suosittuja että kohdeyleisöllesi relevantteja, mutta yleisesti tuntemattomampia hashtageja.
Mikäli asiakaskuntasi on suomenkielistä ja toimintasi rajoittuu Suomen sisälle, suosittelemme pitämään myös hashtagit suomenkielisinä. Englanninkielisten hashtagien käyttö vie postauksesi kansainvälisille markkinoille, jolloin se ei onnistu tavoittamaan yritystoimintasi kannalta oikeaa yleisöä.
Ota huomioon: Saavutettavuuden kannalta hashtagit olisi hyvä kirjoittaa isolla alkukirjaimella. Myös pitkiä sanayhdistelmiä sisältävissä hashtageissa jokainen sana tulisi aloittaa isoin kirjaimin, esim. #SuomenLuonto.
Seuraa analytiikkaa
Tutkimalla julkaisumenestystäsi Instagramin analytiikkaosiossa saat tietää minkälainen sisältö on uponnut yleisöllesi parhaiten. Kaikki tämä on arvokasta informaatiota, sillä voit kehittää tulevaisuudessa julkaisemaasi sisältöä suuntaan, joka aidosti kiinnostaa seuraajiasi. Muiden käyttäjien vuorovaikutus tilisi kanssa on yksi tärkeimmistä tekijöistä, jonka Instagramin algoritmi ottaa huomioon suositellessaan julkaisua muille.
Mikäli et vielä ole tutustunut Instagram-analytiikkaan, voit lukea siitä aiemmasta blogikirjoituksestamme “Instagram analytiikka on menolippusi menestykseen”.
Tiesitkö, että tällä hetkellä tykkäykset vaikuttavat vähiten algoritmin toimintaan? Sen sijaan algoritmi suosii kommentteja, jakoja sekä erityisesti tallennuksia.
Meneekö hepreaksi? Mikäli algoritmin miellyttäminen tuntuu mahdottomalta, muistathan, että me Viral Medialla osaamme taivuttaa sen tahtoosi! Jos etsit somekanavillesi ulkopuolista sisällöntuottajaa, ota yhteyttä niin me palaamme sinulle 24 tunnin kuluessa!