Instagram analytiikka on menolippusi menestykseen somessa
Instagram-analytiikka on hyvä työkalu sinulle, joka haluat kasvattaa tilisi menestystä ja tutustua kohderyhmääsi paremmin. Vaikka et olisikaan erityisen kokenut Insta-nikkari, analytiikkatyökalua ei tarvitse jännittää! Kaikki, mitä sinun tarvitsee ymmärtää julkaisuistasi, on käytännössä yhdessä paikassa.
Hyödyntämällä Instagram-analytiikkaa, voit suunnitella sisältöäsi paremmin sopivaksi kohderyhmäsi tarpeisiin sekä luoda tehokkaan sisältöstrategian ideoidesi toteuttamiseksi. Mikäli et ole vielä lukenut aiempaa blogitekstiämme, "Mitä ovat sisältöpilarit?", suosittelemme vilkaisemaan sen läpi, jotta pääset paremmin jyvälle siitä, mistä hyvin rakennettu sisältöstrategia koostuu!
Nyt kuitenkin takaisin Instagram-analytiikkaan.
Miten Instagram analytiikan saa käyttöön?
Käyttääksesi Instagramin analytiikkatyökalua sinulla tulee olla käytössäsi yritys- tai sisällöntuottajatili. Perusprofiilin muuttaminen yritys- tai sisällöntuottajaprofiiliksi käy kätevästi näin: Suuntaa asetuksiin, valitse tili > muuta tilin tyyppiä > yritystili/sisällöntuottaja.
Analytiikan lisäksi yritystili tarjoaa sinulle maksetun mainonnan sekä julkaisujen ajastamisen Meta Business -tilin kautta. Saat Instagram-tilillesi myös yhteydenottopainikkeen ja voit tägätä postauksiisi verkkokaupassasi myytäviä tuotteita. Mainittakoon vielä, että toiminto on täysin ilmainen!
Julkaisukohtainen analytiikka
Yritystiliä käyttäessäsi löydät jokaisen julkaisun valikosta kohdan nimeltä “kävijätietojen tarkasteleminen”. Sieltä pääset käsiksi yksittäisten postausten dataan, kuten tykkäyksiin, kommentteihin, jakoihin ja tallennuksiin. Näet myös tarkemman analyysin julkaisun tapahtumista: profiiliisi johtaneet vierailut, julkaisun kattavuuden, eli sen tavoittamien tilien määrän, julkaisusi saamat näyttökerrat sekä mitä kautta ihmiset ovat löytäneet julkaisusi.
Instagram-profiilin kävijätiedot
Pääset kiinni profiilissasi vierailleiden käyttäjien lukumäärään bion alapuolelta löytyvästä nappulasta, tai oikeassa yläkulmassa olevan kolmiraitaisen hampurilaisvalikon kautta. Näet täältä yhteenvedon seuraajiesi karttumisesta, sisältöösi kohdistuvasta vuorovaikutuksesta ja tavoittamistasi tileistä viimeisen 90 päivän ajalta. Voit myös tarkastella lukuja lyhyemmällä aikavälillä muuttamalla tarkasteluajankohdan laajuutta kalenterin yläosasta.
Yleisö-osio kertoo seuraajistasi kaiken olennaisen
"Kohderyhmä"-valikosta pääset kiinni seuraajiesi käyttäytymistä sekä piirteitä koskevaan dataan. Tämä kohta on potentiaalisesti koko analytiikan tärkein ja keskiössä hyvän sisältöstrategian luomisessa sekä sisällön kohdentamisessa. Tarkastelemalla seuraajiesi aktiivisuutta pystyt optimoimaan myös postaustesi julkaisuajankohdat niin, että mahdollisimman moni seuraajistasi on julkaisuhetkellä aktiivinen.
Sisällön laatu ratkaisee
Kun sinulla on parempi käsitys siitä, keitä seuraajasi ovat ja miten he käyttäytyvät, on aika hypätä sisällön toimivuuden pariin. Profiilisi "Kattavuus"-osio kertoo sinulle arvion siitä, kuinka monelle eri käyttäjälle sisältösi on näkynyt. Kuten kuvasta näkyy, Viral Median sisältöjä on näytetty yhteensä 18 405 kertaa ja sisältöön on reagoinut tietyin tavoin 2493 tiliä viimeisen kuukauden aikana. Hashtagit sekä Reelsit, eli kelat, auttavat lisäämään kattavuutta!
"Vuorovaikutus"-osiosta pääset jyvälle sisältösi toimivuudesta ja relevanssista. Näiden mittarien avulla voit laskea tilillesi sitoutumisprosentin, joka on kaikkein tärkein mittari sisältöanalytiikan hyödyntämisessä.
Yleisön sitouttaminen on tilisi kasvun kannalta ratkaisevaa. Monet takertuvat seuraajien lukumäärään rahavirta ja näkyvyys mielessään, mutta profiilin ylälaidassa näkyvät numerot eivät välttämättä korreloi sisällön toimivuuden kanssa. Tässä mennään monesti metsään niin että rytisee.
Sen sijaan, että tavoittelisit tuhansia seuraajia, parempi taktiikka on kasvattaa hillitysti oikeanlaista yleisöä, jotka ovat aidosti kiinnostuneita sisällöstäsi. Laatu ennen määrää!
Muista myös ulkopuoliset sovellukset
Voit käyttää myös muita työkaluja laskemaan Instagram-analytiikkaan liittyvän matematiikan puolestasi ja kokoamaaan tarvitsemasi datan yhteen. Useimmat sovellukset nitovat samaan raporttiin lisäksi verkkosivudatan sekä muiden kanavien tiedot.
Käytämme Viral Medialla Agency Analytics -työkalua asiakkaidemme tilien sekä oman onnistumisemme arviointiin. Tätä voimmekin suositella lämpimästi, kuten myös Lateria sekä Whatagraphia, jotka keräävät jatkuvasti kehuja!
Vain kokeilemalla tiedät, mikä sopii parhaiten sinulle!