iOS 14 -päivityksen vaikutukset Facebook-mainontaan

Hei Apple-tuotteiden käyttäjä! Tiedätkö jo, kuinka uusi iOS 14-päivitys vaikuttaa Facebook-mainontaan? Vai onko tuore päivitys sinulle vielä täysin tuntematon? Tämän artikkelin luettuasi ymmärrät, mistä iOS-päivityksessä on kysymys, kuinka se vaikuttaa Facebook-mainostesi toimivuuteen.

Mitä myydään ja kenelle?

Kuten varmasti tiedät, kaikki käyttämäsi sivustot, kuten myös puhelimessasi olevat sovellukset, keräävät sinusta dataa, eli erilaisia tietoja. Jokainen “hyväksyn evästeet” -klikkaus tarkoittaa, että sivustolla on lupa havainnoida käyttäytymistäsi sekä tutustua sinuun luovuttamiesi tietojen perusteella.

Esimerkiksi Meta kerää käyttäjistään muun muassa terveys-, sijainti- ja henkilötietoja sekä seuraa heidän kiinnostuksen kohteitaan ja ostokäyttäytymistään. 

Tietoja käytetään personoitujen mainosten kehittämiseen, mutta toki Metalla on myös useampi soppa, johon se on sujauttanut lusikkansa. Data on someyrityksille kovaa valuuttaa ja sovellusten taustalla olevat yritykset myyvät sitä kolmansille osapuolille sekä erilaisille data-analytiikkapalveluille ympäri maailman. Hyvä nyrkkisääntö somea ja muita ilmaissovelluksia käyttäessä on se, että niin kauan kun et maksa tuotteen käytöstä, sinä itse olet myytävä tuote.

Mitä uutta iOS 14 -päivitys tarjoaa?

Apple haluaa palauttaa käyttäjilleen hallinnan datan keruusta ja on ottanut uuden iOS 14 -päivityksen myötä käyttöönsä “App Tracking Transparency” -työkalun. Sen avulla laitteen käyttäjä voi estää tietojen keräämisen sovelluksessa. Käytännössä uudistus toimii niin, että käyttäjän kieltäessä Facebookia keräämästä tietoja, datan haaliminen estyy joko kokonaan tai osittain. Tämä vaikuttaa henkilön digitaaliseen profiiliin, jonka avulla mainontaa kohdennetaan. Kun entistä useammat iOS 14 -käyttäjät eivät enää salli seurantaa, Facebookissa datan avulla luodut kohderyhmät saattavat pienentyä.

Facebook-mainostyökalun muutokset

Facebookin mainostyökalu sekä algoritmi muuttuvat jatkuvasti. Siitä johtuen Facebookin mainostyökalu saattaa nikotella ja poistaa mainostilejä käytöstä, hylätä mainoksia ja herjata oudoista asioista. iOS 14 -päivityksen myötä Facebook-mainostajien tulee tehdä muutama toimenpide mainonnan jatkuvuuden takaamiseksi!

Facebook Pixel

Eräs työläämpi muutos liittyy Facebook Pixeliin, jonka avulla mainontaa mitataan, optimoidaan ja kohdennetaan. Facebook Pixel on verkkosivuille asennettava seurantakoodi, jonka avulla pystyt tekemään esim. retargeting-kampanjoita sekä kohdentamaan mainontaasi palveluistasi ja tuotteistasi kiinnostuneelle yleisölle. iOS 14- päivityksen myötä Pixelin käyttö vaatii käyttäjiä vahvistamaan toimialueen. Voit suorittaa toiminnon kolmella eri tapaa Business Managerin yritysasetuksissa “Brändin turvallisuus”-kohdassa. Voit lukea lisää infoa toimialueiden vahvistamisesta Meta Business Managerissa täältä tai suunnistaa Mediashaken sivuille, josta löydät loistavan oppaan kyseisen toimenpiteen suorittamiseen!

Konversiotapahtumat

Konversiotapahtumalla tarkoitetaan mainokselle asetetun tavoitteen toteutumista – esimerkiksi sitä, että asiakas tilaa uutiskirjeen, lähettää tarjouspyynnön tai suorittaa oston verkkosivulla.

Uuden päivityksen myötä konversiotapahtumien seurannalle tulee 8 tapahtuman katto yhtä vahvistettua toimialuetta kohden.

Mikäli mainostyökalu herjaa jatkuvasti, suosittelemme varmistamaan, että konversiotapahtumat ovat määrittyneet uuden päivityksen mukaisesti. Klikkaa tästä lukeaksesi ajankohtaiset ohjeet.

Tarvitsetko apua Facebookin kanssa? Olemme täällä sinua varten!

Mikäli toimialueen vahvistamnen tai konversiotapahtumien määrittäminen menee hankalaksi, ota yhteyttä! Palaamme sinulle yhden arkipäivän kuluessa.

Edellinen
Edellinen

Miten Instagramin algoritmi toimii?

Seuraava
Seuraava

6 syytä, miksi Facebook-mainoksesi saatetaan estää